Jumaat, 12 Disember 2008

JENIS-JENIS KELI

Ikan Keli adalah ikan air tawar yang banyak terdapat di negara-negara ASEAN, khususnya di Malaysia. Di sesetengah tempat khususnya di Selangor, ikan keli disebut sebagai "ikan semilang". Bagi orang Perak, ikan semilang hanya hidup di laut.Ikan keli boleh didapati di kebanyakan sawah padi, contohnya di Pahang, di Paya Pahang Tua, Mambang, Ganchong dan Paloh Hinai, Pekan. Ia juga banyak terdapat di Tasik Chini, Paya Bungor atau Bera. Keli juga menghuni di kuala anak sungai kecil seperti Sungai Lepar di Paloh Hinai hingga ke Jerantut dan Kuala Lipis, selain di Sungai Bera dan Sungai Serting.
Antara jenis-jenis ikan keli yang boleh didapati adalah:-

Ikan Keli Kayu
Ikan Keli Kayu atau nama saintifiknya Clarias batracus adalah tergolong dalam ikan air tawar.

Ikan Keli Bunga
Ikan Keli Bunga atau nama saintifiknya Clarias macrocephalus adalah tergolong dalam ikan air tawar.

Ikan Keli Eksotika
Ikan Keli Eksotika atau nama saintifiknya Clarias gariepinus adalah tergolong dalam ikan air tawar.

Ikan Keli Limbat
Ikan Keli Limbat (Clarias nieuhofi) merupakan sejenis ikan Keli liat yang hidup dalam kawasan belukar atau semak-samun yang ditakungi air di kawasan sawah yang mempunyai ukuran tubuh lebih dua kali ganda daripada ikan keli biasa dan berwarna kuning pekat. Ikan Keli Limbat kini dipercayai sudah pupus. Sebelum itu, ia boleh dijumpai di beberapa tempat di Asia Tenggara.Ikan keli limbat dipercayai pupus sama sekali berikutan tidak ada kawasan tanah sawah terbiar seperti pada 1960-an dan 70-an. Selain itu, tanah belukar yang ditakungi air diteroka untuk dijadikan kawasan pertanian.Ikan keli limbat mendiami di kawasan hulu sungai, alur air dan kawasan berpaya. Ikan Keli Limbat memakan anak ikan, serangga , udang dan juga terkenal sebagai pemakan bangkai. Umpan terbaik ialah buah kelapa sawit dan daging ayam.
Memulakan Tenakan keli dalam Kanvas

Bagi sesiapa yang berminat untuk memulakan bidang penternakkan ikan keli secara kanvas dan ingin mendapatkan senarai keperluan peralatan serta khidmat nasihat percuma, sila hubungi kami ditalian yg di sediakan.senarai harga boleh dirunding akan diberikan kepada sesiapa yg ingin memulakan bisnes ini.senarai pembekalan alatan permulaan ternakkan ikan keli :-

kanvas ( 16' x 7' x 3' )

rangka kolam berasaskan besi ( iron based frame )

makanan ikan ( starter & grower pallets])

topi penternakkan ( mengelakkan dari UV ray - Australia )

S1 ( ubat pelbagai guna untuk penyakit ikan )

EM ( effective micro - bagi penumbuhan plankton semulajadi utk tumbesaran ikan )

Pump & Blower bagi kolam

Piping inlet & outlet bagi kolam kanvas

Hubungi kami segera dan kami akan memberikan yg terbaik untuk anda. Mari kita bersama meningkatkan taraf ekonomi kita. .


 

blogger templates | Make Money Online